Hjelmens sikkerhedsmæssige funktion

(Der er taget udgangspunkt i SHARK hjelme som vi hos OutGear også har forhandlingen af.)

Hjelmens vigtigste funktion er at mindske risikoen for hovedskader i tilfælde af styrt.

Kraniebrud
Selvom kraniebrud forbindes med den mest alvorlige af alle hovedskader, er dette dog ikke altid tilfældet. Ved kraniebrud er knogle-strukturen i kraniet beskadiget. Såfremt hjernen ikke samtidigt er blevet beskadiget, er denne skade at sidestille med et alm. knoglebrud. Det kan dog ikke udelukkes, at fragmenter af hjerneskallen kan beskadige hjernen og være årsag til en langt alvorligere diagnose.

Hjernetrauma
kan være alt fra en ordinær hjernerystelse til et alvorligt trauma, der kan medføre koma og i værste fald døden. Hjernetraumaet kan opstå uden, at hovedet er påført synlige skader. Når hovedet, ved et styrt, bliver udsat for en kraftig opbremsning, resulterer det i, at hjernen med stor kraft støder ind i hjerneskallen. Hjernens vægt og hastighed bestemmer værdien af anslagsenergien. Er værdien tilstrækkelig høj, vil hjernen reagere på slaget med hævelse og evt. indre blødning.

At undgå kraniebrud
er det letteste, alt hvad der behøves er en tætsiddende hjelm lavet af et tilstrækkeligt holdbart materiale eksempelvis rustfrit stål. Dette vil hindre beskadigelse af hjerneskallen, men ofte vil resultatet af et styrt, blot være en død motorcyklist med et intakt hoved. Med dette i mente er målet med en styrthjelm stadig at undgå kraniebrud, hvorfor styrthjelmen nødvendigvis må bestå af en yderskal af et materiale, der er så stærkt at det kan modstå et styrt og beskytte hovedet mod indtrængning af fremmedlegemer.

At undgå hjernetrauma
For at mindske risikoen for hjernetrauma, er det vigtigt at hjelmen er i stand til at absorbere anslagsenergien. Dette gøres ved at indsætte et stødabsorberende materiale mellem hovedet og hjelmens yderskal.

Stødabsorbering
For at forstå funktionen af det stødabsorberende materiale, skal man blot tænke de crashtests hvor bilfabrikanterne lader en bil køre ind i en mur. Når bilens front krøller sammen, optages en stor del af anslagsenergien fra sammenstødet, hvorved passagererne beskyttes. Funktionen af hjelmens inderskal er den samme, at optage den anslagsenergi der frigives ved et styrt.

Hjelmens bestanddele
De to vigtigste elementer i en styrthjelm er yderskallen og inderskallen, der hver især har vidt forskellige funktioner. Derudover består hjelmen af en række mindre dele såsom visir, hagestrop og inderfor. Styrthjelme kan opbygges af mange forskellige materialer, i det følgende findes en uddybende forklaring af disse.

Termoplastic
Polycarbonat, Ronfalin eller ABS. Skallerne sprøjtestøbes, og det færdige produkt refereres til som “plastichjelme”. Testresultaterne for plastichjelme er acceptable, og de bedste ligger langt over mindstekravene.

Komposithjelme
I daglig tale “Glasfiberhjelme”. Kompositmaterialer er “designede” materialer, som er sammensat af forskellige komponenter. Når de enkelte komponenter blandes opstår et nyt sammensat materiale “kompositmateriale”, hvis egenskaber gør dem egnede til fremstilling af styrthjelme. Udviklingen og fremstillingen af disse hjelme er meget krævende. Der findes ingen endegyldig fremstillingsproces, hver enkelt hjelmtype har sin egen fremstillingsmetode og materiale-sammensætning. Det er derfor vigtigt at sætte sig ind i de specifikationer, der gives for de forskellige hjelme.

Glasfiberlaminat
Glasfiber er i dag en kendt betegnelse for laminater hvor glasfibre er bundet sammen med et bindemiddel, oftest polyester eller venylester. Glasfiberlaminater kan fremstilles med et utal af forskellige bindemidler. Det afgørende for laminatets styrke, er fibrenes længde og sammensætning, samt hvilket bindemiddel der er benyttet.

Polyester
Polyester og Venylester er de mest almindelige bindemidler til fremstilling af glasfiberlaminat. Der produceres et laminat med en relativ høj styrke og mange anvendelsesmuligheder.

Epoxy
Epoxy og glasfibre producerer et laminat, der i styrke overgår polyester- og venylester-laminater. Epoxyen binder glasfibre bedre sammen, hvilket giver et stærkere og mere slagfast laminat. SHARK benytter epoxy som bindemiddel.

Valg af fibre
Når en ny hjelm skal udvikles, ligger der et betydeligt arbejde i at sammensætte de rigtige fibre, således at man opnår det bedste resultat. At benytte de rigtige fibre, er ligeså vigtigt, som valget af bindemiddel.

Karbonfibre
Fremstilles ved en karbonisering af polyacrylonitrile fibre ved ca. 300 grader celcius, hvorefter de opvarmes til ca. 1500 grader celcius i en nitrogenatmosfære. Resultatet er sorte blanke fibre, som indeholder hexagonale kæder af nitrogenatomer. Ved at varmcentrifugere disse, opnår man den høje elasticitet og styrke, som er kendetegnende for kulfibre. Kulfibre er ekstremt lette i forhold til dets høje styrke.
Benyttes i RS2, RS2R, RSR, RSX og RSR2.

Kevlar
Kevlar består af Aramid, som er en syntetisk fiber der undergår en kemisk og mekanisk behandling. Kevlar er ekstremt stærke fibre, hvilket demonstreres ved deres brug i skudsikre veste.
Benyttes i RS2, RS2R, RSR, RSX og RSR2.

Dyneema eller Polyethylene
Fibre med mekaniske egenskaber og styrke, der ligger tæt på Kevlar, men med en lidt lavere vægt.
Benyttes i RS2, RS2R, RSR, RSX og RSR2.

Glasfibre
Glasfibre fremstilles ved at centrifugere en blanding af silica og forskellige tilsætningsstoffer ved en temperatur på ca. 1000 grader celcius. Glasfibrerne arrangeres normalt i måtter, enten tilfældigt sammenpresset med lim, eller arrangeret minutiøst i forskellige strukturer, der alle giver det færdige laminat vidt forskellige egenskaber. Glasfibre bruges som armeringsfibre i alle komposithjelme.

Glasfibermåtte (filt)
Uorganiseret fiberstruktur sammenholdt med lim. Glasfibermåtter er almindeligt brugt som armeringsfiber og kan bruges som reference når man bedømmer egenskaberne for de øvrige fibertyper.



Rovings
Vævet struktur, hvor fibrerne ligger diagonalt i en forudbestemt frekvens. Rovings er stærkere end filtstrukturen, da vævningen er med til at binde fibrerne sammen i det færdige laminat.



Undirectional fiber
Fibre lagt ud i en retning, som tråde ved siden af hinanden. Har meget gode egenskaber til specialiserede opgaver.




Multiaxial fiber
Måtte, stramt sammenspundet af fibre, således at disse ligger meget tæt. Herved fåes et laminat med et minimalt forbrug af bindemiddel, hvilket betyder at det færdige laminat indeholder flere arme-ringsfibre end et andet laminat der fortrinsvist sammenholdes af bindemiddel. Alle SHARK fiberhjelme er fremstillet af multiaxialfibre i kombination med andre fibre, for opnåelse af maximal styrke.

Inderskallen
De fleste hjelme er udstyret med en inderskal fremstillet i et stykke flamingo, med en for den enkelte hjelm nærmere specificeret hårdhed. Alle SHARK hjelme er udstyret med multiele-ment inderskal.

Multielement inderskal
Multielement inderskal, betyder at inderskallen består af flere dele. Fordelen ved at fremstille inderskallen i sektioner, ligger i muligheden for at variere hårdheden / blødheden af inderskallen i forskellige zoner og derved opnå en optimal stødabsorbering, som er tilpasset kraniets og hjernens evne til at modstå anslagsenergi.

Sikkerhedszoner
Sikkerhedszoner er strategisk placerede svagheder i inderskallen, designede til at deformere i et forudbestemt tempo, for enten at optage eller distribuere anslagsenergien til andre områder af hjelmen, hvor kraniet / hjernen har større modstandskraft.

Hagestrop
Alle SHARK hjelme er udstyret med dobbeltnittet hagestrop, som er træktestet med minimum 1450 kg. Hagestroppens funktion undervurderes ofte, men netop hagestroppen kan være altafgørende. Uanset hvor sikker hjelmen er, har den ingen funktion hvis den falder af under et styrt.

Visir
Visiret skal ikke blot hindre vind, regn og insekter i at ramme motorcyklisten i ansigtet, men skal også beskytte i tilfælde af et styrt. Visiret skal kunne modstå selv meget kraftige sammenstød med eksempelvis en kantsten. SHARK RS2, RS2R, RSR, RSX og RSR2 er udstyret med 3mm tykt visir, som yder en ekstra god beskyttelse. RSF, RSV, XRS, RSF2, RSF2i, RSF2 Race, S500, S600, S800 og S400 er alle udstyret med 2,2mm visir, som yder en beskyttelse langt over normen. Visiret er ridsefast, hvilket opnås ved at lakere det med en speciallak med ekstrem hårdhed. Til alle SHARK hjelme fås som ekstraudstyr, tonede og dugfri visirer og som noget nyt markedsføres iridium visir til alle modellerne. S800, RSF2i, RSF2 Race, RSR, RSX og RSR2 er alle monteret med dugfri visir som standard.

Inderfor
Alle SHARK hjelme er udstyret med sved-transporterende og allergitestet inderfor. Inderforet har betydning for den komfort hjelmen kan tilbyde, herunder er forets udformning og evne til at tilpasse sig brugerens hoved afgørende for hvor støjsvag hjelmen vil være i brug. SHARK har lagt et stort arbejde i at opnå optimale resultater for hjelmene. Vindstøj og turbulens er på et minimum takket være gennemgribende vindtunneltests af alle hjelmtyperne.

Lakering
Alle SHARK hjelme er lakeret med UV bestandig klarlak med så stor hårdhed, at den i vid udstrækning modstår ridser.

Kilde : AM Motor
Nyhedsbrev :
Webshop og webdesign: eventa.dk